Met het maken van de Hephanistos vertikale ketel en de H10 stoommachine moesten deze twee bouwwerken nog bij elkaar komen. De twee bouwwerken komen samen in de stationaire stoominstallatie. Hieronder is een impressie gegeven van de bedoeling. Het idee is om met de installatie elektrische energie op te wekken.

Een stoommachine moet gesmeerd worden. Hiervoor worden smeertoestellen gebruikt. De smeertoestellen zijn onder te verdelen in verdringingstypen en mechanische smeertoestellen. Voor de stationaire stoominstalltie heb ik een mechanisch smeertoestel gemaakt die ik in de Oliepomp en voedingswater opstelling heb verwerkt.

Voor mn Stuart H10 machine heb ik eigenlijk nog een paar oliepotjes nodig voor de glijlagers. Via een medelid van modelbouw vereniging Utrecht ontving ik een ontwerp die hij op zijn machine heeft geplaatst. Deze heb ik alvast in Onshape getekend.

 

Samen met mijn zoon Floris ben ik in 2019 begonnen met de bouw van een spoor 1 locomotief de LTM30 naar het ontwerp van Pim van Schaik. Hoe lang de bouw gaat duren, weet ik nog niet. Maar het is fantastisch te zien hoe Floris enthousiast is.

In juli 2019 hebben we de tekeningen van de locomtotief besteld. We zijn nu aan het bouwen. De bedoeling is om Floris zoveel mogelijk te betrekken bij de bouw, maar aan de grote machines vindt ik hem nog een beetje te klein. Uiteindelijk ben ik uiterst voorzichtig met hem.

Geinspireerd door de vele bezoeken aan landgoed Nienoord met de vaardagen en stoomdagen wou ik graag ook een stoommachine te maken. De eerste stoommachine die ik heb gemaakt was een oscillerende vertical eencilinder stoommachine. Hiervan heeft een ontwerp gestaan in De Modelbouwer, het verenigingsblad van de Nederlandse Vereniging Modelbouwers. De machine heeft uiteindelijk gelopen op lucht.

Na de bouw van de Horizontale stoommachine Stuart H10 ben ik begonnen met het bouwen van een stoomketel. Ik had hiermee geen ervaring en het werd daarom een leerproject voor mij. Ook de aspecten die van belang zijn voor het verkrijgen van een veilige en goedgekeurde ketel paseerden hierbij de revu.

Een belangrijke wens van mij was dat de ketel met kolen kon worden gestookt. Ook om hier ervaring mee op te doen voor de latere bouw van een stoomlocomotief en omdat een van de dingen die ik mooi aan stoom vindt de geur van verbrande kolen is. De ketel werd door deze wens eigenlijk wat aan de grote kant voor de H10, maar dit geeft dan wel weer mogelijkheden om op de ketel later nog een grotere machine aan te sluiten. Een mooie grote liggende machine, zoals de Bromo, trekt op de verschillende beurzen dan wel weer mijn aandacht. 

Het plan is om op termijn de 8500 locomotief te bouwen voor spoor 5". Het is een 3 assige locomotief zonder tender. Wat ik mooi vindt aan deze locomotief zijn de wat grotere wielen.

StuartH10klaar

De Stuart H10 is een horizontale stoomachine. Deze machine:
  • is circa 15cm lang,
  • heeft een vliegwiel met een diameter van 75mm,
  • een boring van 18mm en
  • een slag van 18mm.

Voor het ontwerpen en maken van mijn werkstukken maak ik natuurlijk veel gebruik van informatie uit boeken en van internet. Daarnaast ben ik lid geworden van verenigingen en leert zo nu en dan meer mensen kennen. Hier heb ik opgenomen waar ik mijn kennis, naast het gexonde verstand, vandaan heb gehaald. Dit was niet altijd even makkelijk. Dit omdat, hoe goed bedoeld ook, er soms tegenstrijdige adviezen kwamen. Vandaar dat het altijd goed is je gezonde verstand te blijven gebruiken en soms moet je ook wel eens je eigen ideen volgen. Soms pak het goed uit en soms leer je er ontzettend veel van.

Het idee van de veiligheid voor de vertikale ketel de Hephanistos komt uit het handboek modelstoommachines van Rob van Dort en Joop Oegema. De veiligheid uit het handboek is dubbel uitgevoerd, voor de Verticale ketel Hephaistos heb ik een enkele variant ontworpen. Hieronder is de eerste versie afgebeeld. In de praktijk bleek dit ontwerp niet helemaal te werken waardoor ik deze veilighied verder heb doorontwikkeld.