In mijn jeugd begon ik mij te interesseren voor modelbouw. Eerst modelbouwbootjes.

Door de bezoekjes aan de vaarvijver van Nienoord zag ik al snel de stoomtreinen daar rijden en vond het schitterend. Op jonge leeftijd wou ik ook al graag stoommachines maken. Hiervoor kocht ik op mijn 17de mijn eerste draaibank, de Unimat 3. Op het aanrecht in mijn ouderlijk huis ben ik lekker bezig geweest. Naast verschillende onderdelen voor mijn modelbouwboten bouwde ik mijn eerste oscillerende stoommachine.

In die tijd kwam ik regelmatig in de bibliotheek om de jaargangen van de modelbouwer helemaal door te spitten en ideeen op te doen. Ook het "Handboek modelstoommachines" van Oegema heb ik menigmaal geleend en verlengt.

Daarna kwam door andere interesses de klad er wat in. In 2010 wou ik het weer oppakken en heb toen een gietstukken set van de Stuart H10 machine gekocht. De ruimte die ik had in Amsterdam bleek echter te klein om hier serieus mee aan de gang te gaan. In 2012 zijn we verhuist en in 2016 heb ik deze hobby weer opgepakt. Nu heb ik de ruimte voor een werkplaats en heb mij aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers en bij Rading Spoor. Beide clubs geven mij de mogelijkheid van anderen te leren.

Ik ben nu dusdanig besmet dat ik het plan heb opgepakt een 5 inch stoomlocomotief (NS 8500) te bouwen. Ik ben nu bezig met het maken van de tekeningen hiervoor.

Om meer ervaring op te doen met het de eigenschappen van materialen, de machines in de garage en het bewerken van de materialen ben ik bezig met het bouwen van een stationaire stoominstallatie. Het betreft de Stuart H10 machine met een vertikale ketel die gebaseerd is op de Vulcanus ketel van de NVM. Daarnaast moeten de nodige voedingspompen er nog bijgemaakt worden.

Hier zijn verschillende beschrijvingen van projecten van mij gegeven.

Voor mn Stuart H10 machine heb ik eigenlijk nog een paar oliepotjes nodig voor de glijlagers. Via een medelid van modelbouw vereniging Utrecht ontving ik een ontwerp die hij op zijn machine heeft geplaatst. Deze heb ik in Onshape getekend alvast.

Het plan is om op termijn de 8500 locomotief te bouwen voor spoor 5". Bij de NVM zijn hiervan tekeningen te verkrijgen. Het is een niet al te grote locomotief dus is een mooi model om mee te beginnen. Wat ik mooi vindt aan deze locomotief zijn de wat grotere wielen.

Geinspireerd door de vele bezoeken aan landgoed Nienoord met de vaardagen en stoomdagen wou ik graag ook een stoommachine te maken. De eerste stoommachine die ik heb gemaakt was een oscillerende vertical eencilinder stoommachine. Hiervan heeft een ontwerp gestaan in De Modelbouwer, het verenigingsblad van de Nederlandse Vereniging Modelbouwers. De machine heeft uiteindelijk gelopen op lucht.

StuartH10klaar

De Stuart H10 is een horizontale stoomachine. Deze machine:
  • is circa 15cm lang,
  • heeft een vliegwiel met een diameter van 75mm,
  • een boring van 18mm en
  • een slag van 18mm.

Om meer ervaring op te doen met het bouwen van stoommachines, heb ik de Horizontale stoommachine Stuart H10 gebouwd. Om ervaring op te doen met het bouwen van een stoomketel, inclusief het proces om deze ketel goedgekeurd te krijgen, ben ik aan de gang gegaan met het ontwerpen en bouwen van een koperen ketel voor deze H10 machine.

De ketel moest groot genoeg zijn om later ook nog een wat grotere machine op aan te kunnen sluiten. Een mooie grote liggende machine, zoals de Bromo, trekt op de verschillende beurzen dan wel weer mijn aandacht. De ketel wou ik met kolen gaan stoken. Ook om hier ervaring mee op te doen voor de latere bouw van een stoomlocomotief.

Voor het ontwerpen en maken van mijn werkstukken maak ik natuurlijk veel gebruik van informatie uit boeken en van internet. Daarnaast ben ik lid geworden van verenigingen en leert zo nu en dan meer mensen kennen. Hier heb ik opgenomen waar ik mijn kennis, naast het gexonde verstand, vandaan heb gehaald. Dit was niet altijd even makkelijk. Dit omdat, hoe goed bedoeld ook, er soms tegenstrijdige adviezen kwamen. Vandaar dat het altijd goed is je gezonde verstand te blijven gebruiken en soms moet je ook wel eens je eigen ideen volgen. Soms pak het goed uit en soms leer je er ontzettend veel van.